Jaki wybrać statyw

Jaki wybrać statyw

Jakiś czas temu pisałem o cechach, które powinien posiadać aparat do fotografii gwiazd. Pora na kilka podpowiedzi odnośnie tego, jaki wybrać statyw z myślą o fotografii nocnej.
Na każdym statywie da się z powodzeniem fotografować nocą. Oczywiście na jednym będzie to bardziej komfortowe, na innym mniej. Jeden statyw z przyjemnością zabierzemy ze sobą na górską wędrówkę, z nadzieją na nocne kadry z rozgwieżdżonym niebem nad naszym namiotem. Z ciężaru i stabilności innego będziemy się cieszyć fotografując wschód Księżyca teleobiektywem. Jaki wybrać statyw z myślą o fotografii nocnej? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Jest jednak kilka cech statywu, na które koniecznie powinniśmy zwrócić uwagę planując jego zakup.

Ilość segmentów

To, z ilu segmentów składać się będą nogi statywu, ma wbrew pozorom spore znaczenie. Zasada jest prosta, im mniej segmentów, tym większa stabilność zestawu i tym mniej miejsc, które z czasem mogą zacząć robić się luźne i przez to mniej sztywne. Mniejsza ilość segmentów to też niestety większy rozmiar całego zestawu. Dlatego przed zakupem trzeba się dobrze zastanowić, w jaki sposób będziemy transportować statyw. Jeśli będziemy go głównie wozić w bagażniku samochodu, wtedy 3-segmentowe nogi będą dobrym wyborem. Jeśli jednak planujemy podróże samolotem, będziemy musieli iść na kompromis i rozglądać się raczej za trójnogiem złożonym z czterech segmentów.

Waga

Jaki wybrać statyw - statyw z Lidla i fotografia gwiazdOd użytych materiałów w dużym stopniu zależy waga statywu. Teoretycznie im cięższy statyw, tym bardziej stabilny, zapewniający lepsze podparcie i większy udźwig. Nie można oczywiście popadać w skrajność i nie używać niczego, co jest lżejsze i mniej stabilne od statywu geodezyjnego. Po prawej zdjęcie wraz ze statywem, z którego zostało wykonane.

Stabilność

Kupując statyw koniecznie należy zwrócić uwagę na to, jaką stabilnością się on charakteryzuje. Im bardziej stabilny tym oczywiście lepszy i tym lepiej będzie tłumił wszelkie drgania.
Stabilność i dobre tłumienie drgań jest kluczowe w przypadku używania teleobiektywów. Teoretycznie przy obiektywach szerokokątnych statyw nie musi być aż tak solidny. Jeśli jednak planujemy dłuższe sesje nocne i fotografię gwiazd, powinniśmy wybrać statyw zapewniający dobrą stabilność. Pamiętajmy, że samą stabilność można zawsze trochę poprawić dociążając statyw.

Udźwig

Jest to parametr, który określa ciężar sprzętu, jaki możemy zamontować na naszym trójnogu. Musimy pamiętać, że udźwig może być definiowany osobno dla samej głowicy i osobno dla samych nóg statywu. Wybierając statyw lepiej zawsze wybrać taki, który pozwala na zawieszenie cięższego sprzętu, niż ten, którym aktualnie dysponujemy. Margines na pewno się przyda do dociążenia statywu, jaki i pozwoli w przyszłości na zamontowanie cięższego aparatu lub obiektywu.

Wysokość

Statyw powinien nam zapewniać komfortowe fotografowanie. Powinniśmy mieć możliwość patrzenia przez wizjer i kadrowania w pozycji wyprostowanej, komfortowej dla naszych pleców. Oczywiście od nadmiaru głowa nie boli. Zdarzają się sytuacje, w których, aby odpowiednio skadrować, będziemy potrzebowali wyższego trójnoga. Warto o tym również pamiętać. Dobry statyw powinien również umożliwiać fotografowanie z tzw. żabiej perspektywy, czyli z bardzo niskiej wysokości. Jeśli statyw ma kolumnę centralną, warto sprawdzić, czy jest możliwość jej odkręcenia lub ustawienia w pozycji poziomej, tak aby umożliwić maksymalne obniżenie pozycji aparatu.

Głowica

Wybór głowicy zależy od naszych preferencji. Jedni wolą głowice kulowe, inni pistoletowe, a jeszcze inni tradycyjne, trójosiowe. Bardzo ważną cechą, na którą zazwyczaj nie zwracamy uwagi, jest zakres ruchów, na jaki pozwala głowica. Cześć głowic może nie pozwolić na wycelowanie obiektywem odpowiednio wysoko, co oczywiście jest kluczowe w fotografii gwiazd. W niektórych przypadkach, aby zwiększyć zakres ruchu w pionie, konieczne będzie odwrotne zamontowanie aparatu na szybkozłączce. Oczywiście wpłynie to negatywnie na komfort obsługi sprzętu.

Jaki wybrać statyw - różne rodzaje szybkozłączek statywowych.

Szybkozłączka

Szybkozłączka to ta płytka, którą montujemy do aparatu lub obiektywu, która umożliwia szybkie zamontowanie sprzętu na statywie. Najlepsze, z mojego punktu widzenia są te, które można odkręcić bez użycia dodatkowych narzędzi. W nocy operowanie śrubokrętem nie jest czynnością miłą. Czasem śruba mocujące daje się odkręcić przy użyciu monety. Jednak to rozwiązanie też nie jest optymalnym. Najwygodniejszy jest motylek.

Uchwyt na obciążenie

Nie jest to krytyczny parametr statywu, który powinien decydować o zakupie sprzętu. Jednak zdecydowanie lepiej, kiedy statyw go posiada. Najczęściej jest to hak na dole kolumny centralnej. Czasem ma też formę wieszaka w okolicach mocowania głowicy.

Regulacja nóg

Zwróćmy uwagę na to, by była możliwa regulacja każdej nogi niezależnie. Tak, aby każda noga mogła mieć ustawioną inną długość i kąt odchylenia. Niektóre statywy posiadają element łączący wszystkie nogi. Ma on niby poprawiać stabilność trójnoga, niestety znacznie ogranicza możliwości regulacji. Raczej nie polecam tego rozwiązania.

Jaki wybrać statyw - glowica manfrotto z poziomicą

Poziomica

Ten mały, zielony element z bąbelkiem powietrza w środku, który czasami można spotkać w niektórych statywach, bywa bardzo pożyteczny, zwłaszcza gdy chcemy, aby nasze zdjęcie składało się z kilku kadrów. Lepsze statywy są wyposażone w poziomicę zarówno w głowicy jak i nasady nóg.

Akcesoria

Wybierając statyw danej firmy zwróćmy uwagę, czy producent w swojej ofercie ma dostępne części zapasowe i inne akcesoria. Może się zdarzyć, że zgubimy jakaś śrubkę lub będziemy chcieli dokupić drugą szybkozłączkę. Sprawdźmy, czy będzie to możliwe.

Jaki wybrać statyw?

To zawsze będzie kwestia indywidualna. Jedno jest pewne – kupując statyw nie warto oszczędzać. Dobry statyw powinien nam posłużyć długie lata. Prędzej zmienimy obiektywy i aparat niż będziemy musieli wymienić dobrze wybrany statyw.

Kupić komplet czy osobno nogi i głowicę? Tu nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Można kupić bardzo dobry, gotowy zestaw, ale można też samemu wybrać głowice, taką jaka nam odpowiada do specyficznych nóg, które sobie wypatrzyliśmy. Składając zestaw samemu musimy się tylko upewnić, że wybrane podzespoły będą do siebie pasować. Niestety producenci stosują różne standardy gwintów mocujących głowice z nogami. Wybierając trójnóg niekoniecznie musimy kupić najdroższy czy też najcięższy. Warto się zastanowić, czy będziemy używać teleobiektywów, czy mamy zamiar nosić statyw przez dłuższy czas. Odpowiedź na te pytania powinna znacznie ułatwić zakup.

Piotr Potępa

Podobało się? Poleć lekturę znajomym! Polub Nightscapes na Facebooku! Masz jakieś pytania lub sugestie odnośnie tematu który powinienem poruszyć? Skomentuj lub napisz do mnie maila.

Może Ci się również spodoba

  • tomi

    sorry ale ten poradnik nie wnosi nic, osoby które nie wiedziały jaki kupić statyw, na pewno nadal nie będą wiedziały, powinieneś opisać wady i zalety głowicy kulowej i tak samo głowicy 3 osiowej (oczywiście do panoramowania 3 osiowa, ale do fot. nocnej lepsza kulowa),, przy statywie lepiej, również uważam iż poprzeczki stabilizujące to mit, ważniejsza sama konstrukcja nóg (okrągłe, profil prostokątny, lub zdublowane), co do szybkosłączek uważam, że wcale nie trzeba ich odkręcać, ważne aby zawsze stabilnie leżały w uchwycie i były stalowe, nie plastikowe, to wszystko powinienes dodać do poradnika, cześć

    • Tomi ten poradnik nie ma za nikogo dokonać wyboru. Nie jest to możliwe. Każdy ma swoje potrzeby. Dla jednego najlepszym wyborem będzie bezkompromisowy zestaw a dla kogoś innego ten najbardziej uniwersalny.
      Sam nie wybrałem głowicy kulowej tylko trójosiową z mikroruchami, mimo wad jakie ona posiada.
      Metalowa szybkozłączka to cenna rada. Materiał i sposób w jaki została wykonana szybkozłączka niejako odzwierciedla jakość całego zestawu.

  • Rafal

    Hej, możesz napisać jakiego statywu i głowicy Ty używasz? Dzięki

    • Od dłuższego czasu używam zestawu Manfrotto. Nogi to MN055CX chyba w wersji 3. Głowica to MN410 JUNIOR. Nie jest idealna. Mogłaby być lżejsza i oferować większy zakres ruchów. Mimo wszystko bardzo ją sobie chwalę za precyzję.

  • Jery

    Witam, a co Pan powie o Manfrotto MT055XPRO3, pod Nikon D7100, zależy mi na statywie na lata. Jak już Pan wspomniał aparaty i obiektywy się zmieniają, a chciałbym żeby statyw pozostał jak najdłużej niezawodny i uniwersalny. Jaka ewentualnie głowica będzie rozsądnym wyborem do w/w statywu.
    Pozdrawiam.

    • Zdecydowanie mogę polecić każdy statyw Manfrotto z serii 055. Sam posiadam takie nogi tylko w wersji karbonowej. Znam też dwie osoby, które posiadają nogi z tej serii i obie są bardzo zadowolone.
      Co do głowicy to tutaj mocno działają indywidualne preferencje. Polecam sprawdzić gdzieś w sklepie jakąś głowicę kulową. Jest bardzo uniwersalna, nie jest duża, przez co jest łatwa w transporcie. Kulowa zapewnia też praktycznie pełny zakres ruchów.

      • Jery

        Dziękuje za odpowiedź, myślę, że zdecyduje się na zakup MT055XPRO3 z głowicą 498RC2, koszt zestawu to ok 1 tys. zł, czy znajdę coś lepszego w tej cenie?
        Pozdrawiam

        • Czy w tej cenie będzie coś lepszego nie wiem. Na pewno podany zestaw do bardzo dobry wybór i spokojnie posłuży kilka dobrych lat.

  • Kszysztof

    Także zdecydowanie warto także wspomnieć, że te statywy wykonane z tworzywa należy omijać – takie bardzo szybko się rozpadają http://www.open-youweb.com/tani-statyw-do-aparatu-fotograficznego-i-kamery-opinia/ przez co nie warto ich kupować bo po prostu się nie opłaca. Najlepiej wybrać właśnie coś lepszego i sprawdzonego, trochę dołożyć ale mieć dobry na lata.